روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

به عبارت دیگر ، می‌توانست به خود بگوید که زندگی کوتاه سرشار از سیگار کشیدن و لذت جنسی بهتر از زندگی طولانی عاری از چنین شادی‌ها است . به این ترتیب ، او اهمیت شناخت dissonant را کاهش می‌دهد ( سیگار کشیدن برای سلامت one's بد است ) .
توجه داشته باشید که این تیوری ناهماهنگی بیان نمی‌کند که این حالت‌های کاهش ناهماهنگی در واقع کارساز خواهند بود، تنها افرادی که در حالت ناهماهنگی شناختی قرار دارند ، گام‌هایی را برای کاهش میزان ناهماهنگی خود برداشته اند .
تیوری ناهماهنگی شناختی در تعدادی از موقعیت‌ها به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌است تا ایده اصلی را با جزییات بیشتر توسعه دهد، و عوامل مختلفی که شناسایی شده‌اند که ممکن است در تغییر رفتار مهم باشند .
این تحقیق می‌تواند به سه بخش اصلی تقسیم شود :
رفتار مطاوعت اجباری ،
تصمیم‌گیری ،
و تلاش می‌کند.
ما به یافته‌های اصلی که از هر منطقه بدست امده ایم نگاهی می‌اندازیم .
رفتار اجباری در حال انجام
زمانی که فردی مجبور به انجام کاری است که آن‌ها ( به طور خصوصی ) واقعا ً می‌خواهند انجام دهند ، ناهماهنگی بین شناخت آن‌ها ایجاد می‌شود ( من می‌خواهم این کار را انجام دهم ) و رفتار آن‌ها ( من این کار را کردم ) .
پیروی اجباری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد عملیاتی را انجام می‌دهد که با عقاید او متناقض است . رفتار ممکن است تغییر کند ، زیرا قبلا ً در گذشته بود ، بنابراین این ناهماهنگی باید با ارزیابی مجدد نگرش آن‌ها نسبت به آنچه انجام داده بود ، کاهش یابد . این پیش‌بینی به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفته‌است :
اختلالات شناختی turning
در یک آزمایش جذاب ، Festinger و Carlsmith ( ۱۹۵۹ ) از شرکت کنندگان خواستند تا یک سری کاره‌ای خسته‌کننده ( مانند میخ کردن میخ‌ها در یک تخته میخ به مدت یک ساعت ) انجام دهند . همانطور که می‌توانید تصور کنید ، نگرش participant's نسبت به این کار بسیار منفی بود .
هدف
Festinger و Carlsmith ( ۱۹۵۹ ) بررسی کردند که آیا ایجاد یک کار خسته‌کننده باعث ناهماهنگی شناختی از طریق رفتار سازگاری اجباری می‌شود .
روش
آن‌ها در آزمایش ازمایشگاهی از ۷۱ دانشجوی پسر به عنوان شرکت‌کننده برای انجام یک سری کاره‌ای خسته‌کننده ( مانند میخ کردن گیره در یک تخته میخ به مدت یک ساعت ) استفاده کردند .
سپس آن‌ها یک یا ۲۰ دلار به یکی از شرکت کنندگان منتظر ( یک confederate ) پرداخت کردند که کارها واقعا ً جالب بودند . تقریبا ً همه شرکت کنندگان توافق کردند تا وارد اتاق انتظار شوند و the را متقاعد کنند که این تجربه خسته‌کننده می‌تواند سرگرم‌کننده باشد .
نتایج
هنگامی که از شرکت کنندگان خواسته شد تا این آزمایش را ارزیابی کنند ، شرکت کنندگان که تنها ۱ دلار پرداخت کردند کار خسته‌کننده را به عنوان سرگرمی و لذت بخش تر از شرکت کنندگانی که ۲۰ دلار برای دروغ پرداخت می‌کردند ، ارزیابی کردند .
نتیجه‌گیری
دست‌مزد تنها ۱ دلار انگیزه کافی برای دروغ گفتن نیست و بنابراین آن‌هایی که ۱ دلار دچار ناهماهنگی شده‌اند . آن‌ها تنها می‌توانستند بر این ناهماهنگی غلبه کنند تا باور کنند که کارها واقعا ً جالب و لذت بخش هستند . با پرداخت ۲۰ دلار ، دلیلی برای چرخاندن گیره وجود دارد و بنابراین هیچ ناهماهنگی وجود ندارد .
تصمیم‌گیری
زندگی پر از تصمیمات و تصمیمات ( به عنوان یک قاعده کلی ) ناهماهنگی ایجاد می‌کند .
به عنوان مثال ، فرض کنید که شما باید تصمیم بگیرید که شغلی را در یک منطقه کاملا ً زیبا از کشور قبول کنید ، یا شغل را تغییر دهید تا بتوانید به دوستان و خانواده خود نزدیک شوید . در هر صورت ، شما ناهماهنگی را تجربه می‌کنید . اگر شغلی را که دوست داشتید را از دست بدهید ؛ اگر کارتان را خراب کردید ، برای جویبارهای زیبا ، کوه‌ها و دره‌ها استفاده می‌کردید .
هر دو جایگزین نکات مثبت و نکات بدی دارند . این مساله این است که تصمیم‌گیری باعث قطع این احتمال می‌شود که شما می‌توانید از مزایای جایگزین unchosen بهره‌مند شوید ، با این حال به شما اطمینان می‌دهد که شما باید معایب جایگزین انتخابی را قبول کنید .
افراد چندین راه برای کاهش ناهماهنگی دارند که با تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود ( Festinger ، ۱۹۶۴ ) . کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند این است که رفتار را تغییر دهند . همانطور که قبلا ً اشاره شد ، این اغلب بسیار دشوار است ، بنابراین مردم اغلب از مانورهای ذهنی متنوعی استفاده می‌کنند .

منبع سایت روانشناسی ساده





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: