روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

اسکیزوفرنی , اختلال دو قطبی ممکن است ریشه‌های ژنتیکی را با خلاقیت به اشتراک بگذارد
منبع :
کالج کینگ لندن
خلاصه :
براساس تحقیقات جدید , ژن‌های مرتبط با خلاقیت می‌توانند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را افزایش دهند . نمره ریسک ژنتیکی در یک نمونه از جمعیت کل ایسلند مورد بررسی قرار گرفت . افراد خلاق به عنوان افراد متعلق به انجمن‌های هنری ملی بازیگران , رقاصان , نوازندگان , هنرمندان و نویسندگان تجسمی تعریف شدند .
با توجه به پژوهش‌های جدید انجام‌شده توسط محققان موسسه روان‌پزشکی , روانشناسی و عصب‌شناسی در کالج کینگ لندن , ژنه‌ای مرتبط با خلاقیت می‌توانند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را افزایش دهند .
مطالعات قبلی ارتباط بین خلاقیت و اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی را شناسایی کرده‌اند , اما مشخص نشده است که آیا این ارتباط به علت وجود ژنه‌ای مشترک است یا خیر. این مطالعه جدید از تاثیر مستقیم بر خلاقیت ژنه‌ای یافت‌شده در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی حمایت می‌کند .
اگرچه تعریف خلاقیت برای اهداف علمی مشکل است , محققان یک فرد خلاق را در نظر می‌گیرند که رویکردی جدید داشته باشد که نیازمند پردازش‌های شناختی است که از حالت‌های رایج تفکر یا بیان متفاوت هستند . اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی اختلالاتی در افکار و عواطف هستند که به این معنی است که افراد مبتلا به اختلال در پردازش شناختی و احساسی دچار تغییراتی می‌شوند .
به نظر می‌رسد خلاقیت و روان‌پریشی شباهت‌های مشخصی را با نمونه‌های برجسته‌ای از هنرمندان از جمله وینسنت وان گوگ نشان می‌دهند که خود از بیماری‌های روانی رنج می‌برند . مطالعات قبلی نشان داده‌اند که اختلالات روانی , به ویژه اختلال دو قطبی , در خانواده‌هایی که حرفه‌های خلاق رایج هستند , یافت می‌شوند . با این حال , تا کنون مشخص نشده است که آیا این امر صرفا ً به خاطر عوامل محیطی مشترک یا وضعیت اقتصادی - اجتماعی بوده‌است .
در یک نمونه از جمعیت عمومی ایسلند , امتیازات ریسک ژنتیکی در یک نمونه از جمعیت عمومی ایسلند مورد بررسی قرار گرفت . افراد خلاق به عنوان افراد متعلق به انجمن‌های هنری ملی بازیگران , رقاصان , نوازندگان , هنرمندان و نویسندگان تجسمی تعریف شدند .
محققان دریافتند که نمرات خطر ژنتیکی برای دو اختلال دو قطبی و دو قطبی به طور قابل‌توجهی در افرادی که به عنوان افراد خلاق تعریف شده‌اند بیشتر است , که تقریبا ً نیمی از نیمی از جمعیت عمومی و افراد مبتلا به اختلالات هستند .
این یافته‌ها از تاثیر مستقیم عوامل ژنتیکی بر خلاقیت حمایت می‌کنند , برخلاف تاثیر اشتراک یک محیط با افرادی که اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی دارند .
رابرت پاور , اولین مولف مرکز روان‌پزشکی اجتماعی , ژنتیک و تکاملی مرکز درمان بیماری‌های روانی , گفت : " برای بیشتر اختلالات روانی , اطلاعات اندکی در مورد مسیرهای زیستی اساسی وجود دارد که منجر به بیماری می‌شوند . ایده‌ای که اعتبار یافته‌است این است که این اختلالات طیف وسیعی از طیف طبیعی رفتار انسان را منعکس می‌کنند , به جای یک بیماری روانی مجزا . با دانستن اینکه رفتارهای سالم , مانند خلاقیت , بیولوژی خود را با بیماری‌های روانی به اشتراک می‌گذارند , درک بهتری از فرآیندهای تفکر که منجر به بیمار شدن و اینکه مغز چگونه ممکن است اشتباه شود , به دست می‌آوریم . "
یافته‌های ما نشان می‌دهد که افراد خلاق ممکن است یک زمینه ژنتیکی برای تفکر متفاوت داشته باشند که در ترکیب با عوامل زیستی یا محیطی مضر , می‌تواند منجر به بیماری روانی شود . "

منبع سایت علم روز





:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: